داستان نوجوان | عجیب و پراضطراب
  • کد مطالب: ۱۸۵۰۶۳
  • /
  • ۱۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۹

داستان نوجوان | عجیب و پراضطراب

از هر کسی که می‌پرسم، یک مدل امتحان میان‌ترم داده است: عده‌ای تستی، عده‌ای تشریحی. خوش‌شانس‌ترها اما بر اساس نمره‌ی ارزشیابی دو ماه اول امتیاز گرفتند و استرس امتحان از بیخ گوششان گذشت.

بهاره قانع نیا - از هر کسی که می‌پرسم، یک مدل امتحان میان‌ترم داده است: عده‌ای تستی، عده‌ای تشریحی.

خوش‌شانس‌ترها اما بر اساس نمره‌ی ارزشیابی دو ماه اول امتیاز گرفتند و استرس امتحان از بیخ گوششان گذشت اما از بدشانس‌ترها مانند من و بقیه‌ی بچه‌های کلاسمان قرار است امتحانی ترکیبی بگیرند. حتما از خودتان می‌پرسید: امتحان ترکیبی دیگر چه مصیبتی‌ است؟!

عرض می‌کنم خدمتتان اما پیش از اینکه ابعاد فاجعه را برایتان شرح بدهم، باید بگویم وقتی می‌نشینم و با خودم خوب فکر می‌کنم، می‌بینم همیشه در طول، عرض و بعد زندگی از همان ابتدای تولد به طرز عجیب و غریب و باورنکردنی بدشانس بوده‌ام. باور کنید راست می‌گویم!

ببینید، اول جزو گروه خوش‌شانس‌ها بودم. یعنی معلممان گفت برای کلاس ما بر اساس نمرات مهر و آبان نمره‌ی میان‌ترم رد می‌کند. خب، من و هم‌کلاسی‌هایم چند ساعتی خـوش‌حـال ‌‌و نغمه‌خوان بودیم و نفسی از سر آسودگی می‌کشیدیم و دنیا را زیباتر از همیشه می‌دیدیم.

زنگ تفریح تا جایی که توان داشتیم به بقیه‌ی کلاس‌ها پز ‌دادیم اما ناگهان زندگی آن روی دیگرش را نشانمان داد و خیلی اتفاقی بازرسی محترم از اداره، میهمان مدرسه‌ی ما شد و از قضا صاف تشریف آورد توی کلاس ما.

پس از خوش و بش با معلم عزیز و ما بچه‌های تمیز، درباره‌ی امتحانات میان‌ترم پرس‌و‌جو‌ کرد.
معلممان توضیح داد قرار است بر اساس نمره‌های مهر و آبان ارزشیابی شویم.

چشم‌های جناب بازرس گرد شد و با تعجب پرسید: چی؟! بعد اضافه کرد که اصلا امکان ندارد چون به این ترتیب عدالت رعایت نمی‌شود و بهتر است نمرات کلاسی فقط درصدی از ماجرا باشند و آقای معلم برای میان‌ترم همه‌جوره ما دانش‌آموزان را بچلاند و امتحانی نفس‌گیر از همه‌ی دروس طراحی کند تا آماده‌ی امتحانات نهایی ترم اول بشویم.

همه‌ی عالم شاهدند جمله‌به‌جمله‌اش را جلو چشم‌های اشکبار ما بچه‌های بی‌گناه می‌گفتند. آقای معلم هم قول مساعدت داد و تأکید کرد امتحان برگزار خواهد شد. هر کار کردیم نشد. هرقدر چانه زدیم. فایده نداشت که نداشت.

چاره‌ای نبود. باید با سرنوشت تازه‌مان ‌کنار می‌آمدیم و جیک‌ نمی‌زدیم. آقای معلم توضیح داد که امتحان جامعی از ابتدای کتاب تا جایی خوانده‌ایم خواهد گرفت و سؤالات تستی و تشریحی و شفاهی خواهند بود.

رسما به خاک سیاه نشسته بودیم. «همه‌ی شما دانش‌آموزان می‌دانید که در امتحان تشریحی کلیات مهم است و در تست به جزئیات توجه می‌شود.

می‌دانید که در امتحان تشریحی دقت مهم است و وقت کافی برای پاسخ‌گویی به همه‌ی سؤالات وجود دارد اما در آزمون تستی سرعت و دقت اهمیت دارد.

حتما شنیده‌اید که در امتحان تشریحی هر قسمت از جواب سؤال نمره‌ی مخصوص به خود را دارد و شما نمره‌ی قسمت‌هایی را که درست جواب داده‌اید می‌گیرید اما در تست فقط جواب آخر مهم است و آزمون نمره‌ی منفی دارد.

دیگر اینکه مثلا در امتحان تشریحی تعداد سؤال‌ها محدود است و در تستی بی نهایت.» هاج و واج مانده بودیم دقیقا چه نوع آزمونی در انتظارمان خواهد بود.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.